Volg ons op Twitter Word vrienden op Facebook Word vrienden op Hyves

VERSLAG VAN DE CONCERTREIS NAAR BERNAU VAN 10 T/M 13 AUGUSTUS 2012

Gepubliceerd 18 augustus 2012

Vrijdag 10 augustus 2012

Tuut tuut tuut tuut. Huh? Om 04.30 uur gewekt worden?
Jazeker! Het is zo ver, we gaan op concertreis naar Bernau.

Half zes, we staan verzameld bij ’t Sjtaater Hoes zoals van ons werd verwacht om gezamenlijk alle instrumenten en bijbehorende artikelen in te laden, zodat we snel kunnen beginnen aan onze lange reis.
Echter: we komen niet aan de instrumenten want die zijn een beetje te goed weggesloten door Jack, de beheerder van ’t Sjtaater Hoes.
Eén telefoontje is echter genoeg om alles toch binnen de geplande tijd te kunnen afhandelen.

Na een voorspoedige maar lange reis met twee pauzes komen we tegen 16.00 uur aan in Bernau. Tijdens onze reis werden we goed in de gaten gehouden door Jo en Tonny Scholl, die de hele reis achter ons reden met hun camper.
Instrumenten uitladen en de logeergelegenheid opzoeken. Een groep gaat naar het Gästehaus en de andere snel even naar hun Hotel Adler, waarna het tijd is om gezamenlijk te eten in het Gästehaus.

Een uurtje repeteren in het Musikheim en daarna óp naar de feesttent waar het aanvankelijk nog vrij rustig is.
Vanavond speelt voor ons het orkest ‘Wilde Engel’ dat voor een top sfeertje zorgt.
Inmiddels is het goed druk geworden en er wordt naar hartenlust gekletst, gezongen, gedanst en gedronken. We amuseren ons prima!

Zaterdag 11 augustus

Na het ontbijt vertrekt onze bus richting St.Blasien waar we wat vrije tijd hebben.
Er is gelegenheid om de prachtige St. Blasius-kathedraal te bezichtigen met zijn marmeren vloeren en zuilen.
We wandelen wat door het plaatsje of nemen een drankje op een van de terrassen.
Het volgende doel is Titisee waar de groep zich splitst. Een aantal mensen gaat een boottocht maken van wel 25 minuten (!) of gaat/laat waterfietsen; anderen gaan naar het zwemparadijs met 18 spectaculaire glijbanen. Het toeristische plaatsje met terrasjes en winkeltjes biedt echter voor elk wat wils.
Bij het verzamelen voor de terugreis liet een aantal muzikanten op hilarische wijze zien dat zij weten hoe ze moeten marcheren!

Na het avondeten in het Gästehaus in Bernau was het dan zo ver: ons grote concert in de feesttent.
We waren aangekondigd in de plaatselijke kranten en de naam van onze harmonie prijkte op diverse folders die ter gelegenheid van de “Hans Thoma Tage” verspreid waren.

circus Renz

We speelden een heel goed concert dat door de vele toehoorders in de tent, waaronder heel wat supporters uit Kerkrade en omgeving, zeer positief gewaardeerd werd. Met name de solisten Lieke en Lilian op dwarsfluit, Lisan op altsaxofoon en Rob Muller op xylofoon konden rekenen op veel waardering. De clown Robov, het alter ego van Rob M., verzorgde in zijn eentje een complete act met ‘Souvenir de Cirque Renz’.
Het was na afloop van ons concert nog lang gezellig in de tent….

Zondag 12 augustus

Na het ontbijt snel richting Musikheim, ons klaarmaken voor het Früschoppen concert.
Ook dit concert, dat toch heel anders van opzet was dan dat op zaterdagavond, viel goed in de smaak. Veelvuldig applaus viel ons ten deel.
Op een gegeven ogenblik werd er bij de potpourri ‘Wo die Wolga fliesst’ zelfs meegezongen door onze supporters met een ras-echte Kerkraadse tekst … Het hoorde zich, ook voor de muzikanten, echt indrukwekkend aan!
Na de pauze, net voor het optreden van clown Robov, bleek dat ook onze harmonie een eigen Trachtengruppe heeft: een aantal muzikanten had zich gekleed in lederhosen c.q. dirndl. Ze waren beslist de moeite waard om te zien!
We konden ook deze zondag weer met tevredenheid terugkijken op ons concert.

In de feesttent werd vervolgens de warme lunch geserveerd, die ons werd aangeboden door de burgemeester van Bernau.
Dit zorgde er voor dat we tenminste weer nieuwe energie hadden om de optocht te kunnen lopen.
Onder aanvoering van onze vaandeldrager Frans Duijsens en de beide schellenboomdragers Jo Scholl en Piet Duijkers marcheerden we bergop richting kerk, het vertrekpunt van de optocht. De complete stoet trok daarna weer naar de feesttent met St. Callistus voorop.

trachten  optocht

Tijdens het lopen had ik de gelegenheid om om me heen te kijken en te genieten van de prachtige natuur hier in het Schwarzwald. En dat onder een stralend zonnetje. Het gaf me een heel bijzonder gevoel dit mee te mogen maken te midden van mijn Callistusfamilie… Ach, je krijgt wat je verdient!

Na terugkeer werd met vereende krachten de aanhanger weer ingeruimd, waarna we enkele uren vrij hadden. Rond een uur of half vijf vertrokken we met de hele groep o.l.v. Toni (de voorzitter van de Musiverein Bernau) voor een ‘bergwandeling’ naar de Krunkelbachhütte. Voor wie dit wilde was er vervoer per auto geregeld. Het was een prachtige wandeling, stevig bergop, met schitterende vergezichten.
Boven aangekomen werden we begroet met vrolijke muziek door een ‘select muziekensemble’. Een heel leuk initiatief! En al was het niet geheel de juiste tijd van het jaar ervoor, toch hebben we met kippenvel ook het ‘Stille nacht’ aangehoord…
Na het eten in de hut werd het tijd om snel (de meesten te voet) te beginnen aan de terugtocht naar het dal, waar onze bus op ons wachtte om ons weer naar het hostel c.q. het hotel te rijden.
Menigeen heeft daar nog urenlang ‘de dag nabeschouwd’.

Maandag 13 augustus

Aan al het goede komt een einde. Koffers pakken, ontbijten, afrekenen, poetsen en dan is het tijd om afscheid te nemen.
We werden uitgeleide gedaan door de burgemeester en door Toni, die ons dit hele weekend min of meer begeleid heeft.

Het werd een lang reis terug (10 uren) mede vanwege twee files.
Tegen 20.00 uur waren we weer in Terwinselen waar ‘in no time’ de aanhanger leeggeruimd was en we konden aanschuiven aan een heerlijk buffet.

Dat was dan onze concertreis 2012. Lang naar uitgekeken - veel over nagedacht - bergen muziek besteld, bewerkt en uitgedeeld - het nodige over vergaderd - met veel zin voorgereisd - veel muziek gerepeteerd - goede afspraken gemaakt - onverwachte probleempjes snel opgelost - ...

Een hartelijk ‘Dankjewel’ aan alle leden van de Werkgroep Concertreis 2012 voor hun bereidheid om alles in goede banen te leiden, aan de dirigent voor zijn inzet en het vertrouwen dat we het muzikaal voor elkaar zouden krijgen, enz. enz.
Maar ook dank aan de Köllegangers, die in mei vorig jaar met hun wandeltocht al heel veel sponsorgeld bijeen wisten te krijgen.
Dit is tenslotte waar onze reis min of meer begon….

Rita Hustinx

Concertreis naar Bernau - Die Badische Zeitung - deel 2

Gepubliceerd 18 augustus 2012

Ook uit de krant van dinsdag j.l. is onderstaande tekst, die deel uitmaakt van een uitgebreid verslag van de folkloristische optocht en het toneelstuk in de feesttent.

Krant

• Souvenir de Cirque Renz - G. Peter
  • Derrick - Les Humphries
  • Mancini Spectaculars - Mancini/ W. Barker
  • Fliegermarsch - Herrman Dostal ( Zugabe!)

CONCEPT Muziekprogramma 12 augustus

• Mancini Spectaculars - Mancini/ W. Barker
  • Egerländer Volksweisen - arr. F. Bummerl
  • Souvenir de Cirque Renz - G. Peter
  • Hoch Heidecksburg - R. Herzer ( Zugabe!)

Bezoek van de werkgroep concertreis aan Bernau
een verslag van Annemarie Op den Camp

Gepubliceerd 6 juni 2012

De werkgroep concertreis is het eerste weekend van mei vertrokken van Terwinselen naar Bernau om afspraken te maken met de muziekvereniging Bernau, onze gastvereniging en om definitief de kamers in het hotel en Gästehaus te reserveren.
Onderweg hebben we gepauzeerd op 2 stopplaatsen waar we wat kunnen eten en drinken tijdens onze reis en natuurlijk onze benen strekken of een sigaretje roken .

Rustpauze tijdens de reis

In Bernau werden we heel hartelijk verwelkomd door de eigenaar van het Gästehaus waar we dat weekend een appartement kregen.
Hier hebben we hier heel goede zaken kunnen doen.
’s Avond zijn we naar Hotel Adler gegaan waar we gedineerd hebben.
Ook daar hebben we afspraken gemaakt met de eigenaren die overigens uit Nederland komen en in Bernau zo’n 3 jaar geleden het hotel hebben overgenomen.

Na het eten zijn we naar het Muziekhaus gegaan waar de muziekvereniging aan het repeteren was.
Als welkom speelden ze een mars die gecomponeerd is door Jef Penders uit Kerkrade.
Na de repetitie hebben we onder genot van een drankje heel wat zaken kunnen regelen en men verheugt zich al op onze komst in augustus.

Het was al met al een geslaagde reis en we hebben er het volste vertrouwen in dat het ook in augustus een geslaagde concertreis wordt met veel muziek en vertier.

Namens de werkgroep,
Annemarie Op den Camp.

Brief van de werkgroep concertreis d.d. 01-03-2012

Gepubliceerd 2 april 2012

Beste concertreis-ganger!

Nu de carnaval weer voorbij is en de voorbereidingen voor ons 90-jarig jubileum op volle toeren beginnen te draaien, wordt het ook tijd om ons voor te bereiden op onze concertreis van 10 t/m 13 augustus.
De werkgroep is inmiddels druk bezig geweest met de eerste voorbereidingen, zoals huisvesting, bus, verzekeringen enzovoort.
Hierbij kunnen we jullie vertellen dat we best wel veel lol hebben gehad met het maken van de kamerindeling...!

Ook is er in 2011 al een kleine afvaardiging op persoonlijke titel naar Bernau afgereisd om "live" te beleven wat ons daar te wachten staat.
Hieruit is al gebleken dat Bernau in ieder geval een zeer gastvrij dorp is, waar we een warm welkom kunnen verwachten.
In april/mei zal de werkgroep concertreis op voorreis gaan om concrete afspraken te maken en te bekijken welke mogelijkheden we hebben met betrekking tot de verdere programmavulling.

Feest in Bernau

Een paar feitjes:
Bernau ligt in het zuiden van de Schwarzwald op een hoogte van 900 tot ca. 1400 meter en is ongeveer 8 kilometer lang. De eerste bewoners waren monniken, die er in de 11e eeuw diverse boerderijen bouwden.
Voor meer informatie over Bernau kunnen jullie terecht op www.bernau-schwarzwald.de.

Het Gästehaus dat wij geboekt hebben ligt in het deel Kaiserhaus, op ca. 3 kilometer van het centrum.
Maar wees niet bang, de bushalte is direct voor de deur! Het hotel daarentegen ligt in het centrum zelf.
Gelukkig blijft onze bus gedurende de hele reis bij ons, zodat niet iedereen hoeft te lopen.

Het programma ziet er als volgt uit (tijden volgen):
* Vrijdag 10 augustus: repetitie in het Musikheim van Bernau
* Zaterdag 11 augustus: avondvullend concert in de feesttent
* Zondag 12 augustus: Frühshoppen concert in de feesttent

We zullen in de week voorafgaand nog een repetitie houden op woensdag 8 augustus in 't Sjtaater Hoes.

Op vrijdag en zaterdag zullen wij gezamenlijk dineren.
In eerste instantie was alleen de vrijdag ingepland, maar het leek ons handig om ook de zaterdag mee te nemen in verband met het daaropvolgend concert. Dit wordt uiteraard verrekend met het te betalen bedrag voor de concertreis waarover de reizigers inmiddels informatie hebben ontvangen.
Het bedrag kan worden overgemaakt naar één van de rekeningen van Muziekvereniging St. Callistus:
Rabobank Kerkrade (rekeningnr. 14 84 54 291) of ING (giro 36 74 034) onder vermelding van "betaling concertreis".

Namens de werkgroep concertreis: Rina Rutten, Annemarie Op den Camp, Fer Rosenke, Sigi Lang en Rob Lang.

Concertreis 2012

Gepubliceerd 4 januari 2012

Januari 2012.
Het wordt een gedenkwaardig jaar voor onze harmonie. Dit jaar namelijk bestaan wij 90 jaar! Een krasse club die er nog altijd 'wezen mag' en er dan ook nadrukkelijk is.

In een jubileumjaar worden natuurlijk activiteiten ontplooid die extra de aandacht verdienen. Een van de activiteiten die nadrukkelijk gemarkeerd op onze agenda staat is de concertreis, die gepland staat in augustus 2012.

De reis heeft als bestemming Bernau 'auf der Sonnenterrasse im Hochschwarzwald', gelegen in de drielandenhoek Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.
De eerste indruk die je (uit de folders) krijgt van Bernau is dat het een prachtig plaatsje is, gelegen midden in de natuur van de Schwarzwald met talloze mogelijkheden om te genieten van die natuur. Zie ook de website http://www.bernau-schwarzwald.de.

Uiteraard heeft onze harmonie nog een ander en hoger, muzikaal doel voor ogen voor haar verblijf daar.
In Bernau wordt elk jaar in het tweede weekend van augustus een culturele activiteit georganiseerd als eerbetoon aan de Duitse schilder Hans Thoma.
Dit jaar heeft St. Callistus de eer om een belangrijk bestanddeel te zijn van dit feest.

In eerste instantie ziet het er naar uit dat wij 's zaterdagsavonds een concert geven. Ook 's zondags leveren wij onze bijdrage tijdens het Frühschoppen.
Hoe de invulling van onze concertreis er echter precies uit gaat zien kunnen wij hopelijk binnenkort hier publiceren met informatie vanuit de werkgroep concertreis.